Blog for fotojournalist Jesper Voldgaard - Professionel fotograf for danske og udenlandske aviser, magasiner, billedbureauer, virksomheder og organisationer med fokus på portræt og reportage. BLOG / FOTOJOURNALIST JESPER VOLDGAARD +45 26815677

mandag den 7. juli 2008

Min notesbog er for god!


Jeg har for nylig købt et lommekamera - et såkaldt point'n shoot til brug for snapshots, research og pludselige opståede situationer. Man kunne kalde det min digitale notesbog.

Kameraet - et Canon G9 - udmærker sig ved at være meget kompakt og samtidig have fuld funktionalitet ligesom de professionelle digitale spejlreflekskameraer jeg normalt benytter. Til gengæld er både kameraets hastighed og pris en del lavere - det første kan man leve med - det andet er jo en stor fornøjelse.
I går stod jeg så ved vestkysten og brugte kameraet ved planlægnngen af nogle kommende optagelser og fik så - for anden gang på 14 dage - den kætteriske tanke: kunne man måske bruge dette kamera til de egentlige optagelser!
12 millioner pixels er nok til det meste, digital støj i billederne er minimal på laveste iso indstilling og kameraet er meget diskret.
Den kætteriske tanke forsvandt igen, men ikke før at jeg igen var begyndt at tage billeder som om det var de færdige billede. Finjustering af vinkler, eksponeringen finjusteret på 1/3 blændes niveau og adskillige eksponeringer af hver motivtype for at være sikker på fokusering, blinkende øjne og lignende. I dag skal jeg så kigge billederne igennem for at planlægge tidspunkt og sted for den kommende opgave, men jeg har alt for mange billeder jeg skal se igennem og jeg brugte alt for meget tid på at tage billederne i går.
- Derfor - hvis du skal have et kamera der skal bruges til research inden de egentlige optagelser så sigt lavt i modelserien - ellers får du måske også kætteriske tanker ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar